lördag 7 december 2013

Snö..

Jaha..i går var det dax igen för det återkommande snökaoset och som vanligt blev vi tagna på sängen trots varningar i både radio och tv.
Under veckan som gick varnade man för ovädret och jag tänkte att jag skulle titta lite på vad bilarna hade för typ av däck.
Till min förvåning så märkte jag att väldigt många hade sommardäck.
När nu ovädret kom så gick man ut i massmedia och varnade men alla tänkte att det gäller inte mig , det började blåsa och snöa lite grann och folk körde och cyklade till sina arbeten som om det där var väl inget. Snön och vinden ökade och det hela blev bara värre i trafiken , men det sket cyklisterna i ,dom drog ner mössan och höll i huvan på jackan med ena handen och höll i styret med den andra handen medans dom vinglade omkring mitt i gatan.  Bliarna med sommardäck gjorde tappra försök att med köra ut från sina parkeringar med vinande däck som spann i snön. Sedan fanns det dom som körde fast i den drivande snön och inte förstod varför det kunde hända , tänk sedan på dom som körde av vägen och inte förstod varför det inte gick att köra lika fort som på sommaren. .det gör dom ju i reklamfilmen för bilen.
Att man blir tvungen att ställa in busstrafiken på landsbygden när vägarna är oframkomliga är helt ofattbart av dom som är drabbade ,och sin egen bil kan dom ju inte ta eftersom dom av vana vet att vägen brukar bli ofarbar när det vräker ner snö.
Sedan har vi dom som åker buss i stan och kan absolut inte förstå varför bussen är sen och säger till chauffören "Varför är du så sen , vi håller på att frysa i hjäl och blåsa bort". Men man får trösta sig med att dom inte märkt att det är snöoväder. När dom väl kommer på bussen så hör man dom säga "vad mycket folk..så här mycket brukar det aldrig vara".
Så vad lär vi oss av detta ? Jo att det är egentligen ganska onödigt att att varna allmänheten för snökaos eftersom det gäller alltid någon annan än den som lyssnar. Lev väl mina vänner och glöm nu bort att det är vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar